W trakcie trwania programu wprowadzałyśmy zasadnicze założenia programu, czyli bezpośredni kontakt z przyrodą podczas zajęć
terenowych. Treści programu "Czym skorupka za młodu nasiąknie…" zostały dostosowane do warunków ogólnopolskich,
a tematyka kolejnych zajęć była powiązana z rocznym cyklem życia przyrody. Wiedza i ćwiczenia dotyczyły ekosystemów i gatunków,
z którymi uczniowie mogli spotkać się we własnym otoczeniu.
Podczas realizacji programu korzystałyśmy z gotowych scenariuszy zamieszczonych w poradniku dla nauczyciela. Scenariusze dostosowywałyśmy do potrzeb i możliwości psychofizycznych naszych podopiecznych.
Cenną pomocą w prowadzeniu zajęć był zestaw do ćwiczeń i płyta CD z odgłosami przyrody (płazy i ptaki). W przygotowaniu do zajęć pomocne okazały się również informacje zawarte na stronie internetowej programu www.czymskorupka.pl
Program Czym skorupka… realizowałyśmy przez 3 lata:
Podczas tych lat starałyśmy się rzetelnie i pilnie realizować skorupkowe scenariusze. Zwieńczeniem programu były zajęcia z zakresu edukacji leśnej w Nadleśnictwie Jugów, które prowadził pracownik leśny, pani Mariola Miśkiewicz. Zajęcia te pokazały, że skorupkowi uczniowie posiedli spory zasób wiadomości i umiejętności.
Dzięki prowadzonym zajęciom i stałemu kontaktowi z przyrodą doszło do wytworzenia u naszych uczniów pozytywnej więzi ze środowiskiem przyrodniczym. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach i odkrywały tajemnice przyrody. Ponadto szybko przyswoiły przyrodniczy savoir vivre, uważnie obserwowały otoczenie, wyciągały odpowiednie wnioski.
Nasi uczniowie poprzez udział w skorupkowych zajęciach:
Skorupkowe, czyli ekologiczne zajęcia na dobre wpisały się w pejzaż szkolnych oddziaływań edukacyjnych, dlatego mamy nadzieję,
że w kolejnych latach znajdziemy dla nich ciekawą alternatywę.