Wiadomości

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash

Wychowankowie grup rewalidacyjno-wychowawczych poznają świat przyrody podczas zajęć prowadzonych metodą „Porannego kręgu”. Poranny krąg jest metodą, którą określamy jako wielozmysłową. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące
w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem itp. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali – wszystko czym planujemy stymulować naszych wychowanków. Polisensoryczne pobudzanie zmysłów jest najlepszym sposobem przekazywania cennych informacji o tym co nas otacza, a najlepszymi pomocami dydaktycznymi są te zaczerpnięte z natury.
W pracy z uczniami niepełnosprawnymi szczególną rolę ma polisensoryczne odbieranie świata, ponieważ zmysły dostarczają informacje o otaczającym świecie i przez to stanowią podstawę rozwoju każdego człowieka. Każdy bodziec wywołuje określoną reakcję u dziecka i pomaga w poznawaniu, otaczającej rzeczywistości, a przez to ułatwia jego funkcjonowanie w codziennym życiu.
Podczas zajęć dzieci były stymulowane poprzez zapach lawendowy, dźwięki instrumentu muzycznego – dzwonków chińskich, liście, dynię i inne atrybuty jesienne. Zajęcia te były okazją do podjęcia zadań nie tylko wspólnie z nauczycielem, ale i innymi członkami grupy, dały możliwość rozwinięcia własnej aktywności każdego ucznia, budowały zaufanie i stymulowały do kontaktu emocjonalnego z wychowawcą. Dzieci miały okazję zapoznać się ze smakiem miodu, kremu orzechowego i barwą żółtą, miękkiej tkaniny. Szelest liści i melodia instrumentów relaksowały, kolor żółty rozweselał. Dzieci czuły się bezpiecznie, chętnie brały udział w zajęciach i były zadowolone, czego dowodem są ich roześmiane twarze. W ulubionych przez dzieci zajęciach brały udział „Maleństwa”, „Puchatki”, Pszczółki”, „Jeżyki” i „Krasnoludki”.

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash