Materiały do edukacji zdalnej


ZAJĘCIA KREATYWNO-MUZYCZNE
Klasa IA+IIA - PDP

nauczyciel: J. Myćka

Instrumenty smyczkowe - skrzypce


Instrumenty smyczkowe wywodzą się od prymitywnego łuku, z którego z czasem powstały różne instrumenty, między innymi lira, viola oraz gęśle. Obecnie większość instrumentów z tej grupy ma cztery struny. W grze na nich bardzo ważną rolę pełni smyczek. Pociera się nim o struny, wprawiając je w drgania. Dźwięk przenosi się do pudła rezonansowego, gdzie jest naturalnie wzmocniony i przez to słyszalny. Im większe jest pudło rezonansowe tym instrument jest głośniejszy. Im dłuższa jest struna, tym wydobyty dźwięk jest niższy.Poza tym dźwięk na instrumentach smyczkowych można wydobywać palcami, szarpiąc struny.

Posłuchaj humorystycznego opowiadania. 

Skrzypce  w obecnym kształcie narodziły się w XVI wieku. Instrument składa się z pudła rezanansowego, którego dwie części (wierzchnią i spodnią) łączy mały drewniany kołeczek, zwany duszą skrzypiec. Znajduje się on wewnątrz instrumentu, a jego położenie wpływa na jakość wydobywanych dźwięków. Pudło rezonansowe łączy się z szyjką i główką. Cztery struny skrzypiec wsparte są na drewnianym podstawku. 

Budowa, brzmienie i technika gry na skrzypcach.

Niccolò Paganini - genialny włoski wirtuoz skrzypiec i kompozytor. Koncertował w całej Europie, także w Poznaniu i Warszawie, gdzie w 1829 r. wystąpił dziesięciokrotnie. Na młodym Chopinie warszawskie występy Paganiniego wywarły bardzo silne wrażenie, skrzypek potrafił bowiem publiczność olśnić brawurą, wielu zwało go nawet demonem skrzypiec.
24  Kaprysy na skrzypce solo Paganiniego stanowią rodzaj kompendium nowoczesnej techniki skrzypcowej, w którym zawarł on swe wirtuozowskie doświadczenia. Zbiór ten mógł być jednym z impulsów do powstania Chopinowskich Etiud.

Wysłuchaj Kaprysu nr 5 Niccolò Paganiniego.

Przypomnij sobie rozmieszczenie poszczególnych grup instrumentów orkiestry symfonicznej na scenie. Zwróć uwagę, w którym miejscu na scenie znajdują się skrzypce.

Placeholder image

Poćwicz piosenkę pt. „Tak smakuje życie”.


Tak smakuje życie

Ty masz go w sobie,
Życia smak na co dzień,
Ale poddasz się na pewno
Zakochaniu chwilą jedną,

Taką chwilą co wie,
Kiedy nocą słońce jest,
Kiedy sen to rzeczywistość,
Co pozwoli Ci na wszystko.

Bo-o-o tak smakuje życie,
Na chwilę być na szczycie,
Bo chwilą warto żyć.

Bo-o-o tak smakuje życie,
Na chwilę być na szczycie,
Bo chwilą warto żyć,
Bo z chwilą warto być.

Teraz Twoja kolej,
by zapalić ogień
Co ogrzeje to uczucie
Radzą zakochani ludzie

I powiedzą że ta,
że ta chwila wiecznie trwa,
Że na nowo się odradza,
Kiedy człowiek do niej znowu wraca.

Bo-o-o tak smakuje życie,
Na chwilę być na szczycie,
Bo chwilą warto żyć.
Bo-o-o tak smakuje życie,
Na chwilę być na szczycie,
Bo chwilą warto żyć,
Bo z chwilą warto być.

Na życiowym torze
Wybierz swoją drogę,
Ale ufaj swej fantazji,
Daj się ponieść wyobraźni,

Wtedy każdy Twój dzień
Stanie się słonecznym dniem,
A minuta to jak wieczność,
W której każda chwila to szaleństwo!

Bo-o-o tak smakuje życie,
Na chwilę być na szczycie,
Bo chwilą warto żyć.

Bo-o-o tak smakuje życie,
Na chwilę być na szczycie,
Bo chwilą warto żyć,
Bo z chwilą warto być.

Bo-o-o tak smakuje życie,
Na chwilę być na szczycie,
Bo chwilą warto żyć.
Bo z chwilą warto być.
Bo chwilą warto żyć.
Bo z chwilą warto być.

Poćwicz piosenkę pt. „Stan pogody”.


Stan pogody

Znów drobny spór, barometr zjeżdża w dół
Prywatne niebo już mgłą się zasnuwa.
Tak bym chciała mieć prognozę naszych serc.
Na życie, miesiąc, dzień - mapę prognoz.

Niech sputnik hen wykona serię zdjęć,
bym mogła wiedzieć jak
przewidzieć nasz stan pogody.

Słońce to my, ciemne chmury to my
Nagłe sztormy, letnie burze
Suche wyże to my, mokre niże
Taki deszcz, że ulewa, aż śpiewa.

Słońce to my, ciemne chmury to my
Nagłe sztormy, ranne mgły.
Czasem mżawka, czasem grad
Czasem mróz, aż strach.

Ach, gdyby znać zachmurzeń twoich plan.
Pod ręką wtedy mieć parasol, kalosze.
Może tak już dziś do chmurki wysłać list.
Prywatne lekcje wziąć w końcu wiedzieć.
Bo przecież,
słońce to my, ciemne chmury to my
Nagłe sztormy, letnie burze
Suche wyże to my, mokre niże
Taki deszcz, że ulewa, aż śpiewa.

Słońce to my, ciemne chmury to my
Nagłe sztormy, ranne mgły.
Czasem mżawka, czasem grad
Czasem mróz, aż strach.

W niebie,
słońce to my, ciemne chmury to my
Nagłe sztormy, letnie burze
Suche wyże to my, mokre niże
Taki deszcz, że ulewa, aż śpiewa.

Słońce to my, ciemne chmury to my
Nagłe sztormy, ranne mgły.
Czasem mżawka, czasem grad
Zamknij drzwi, światło zgaś.
W środku słońce chce spać.

Poćwicz piosenkę pt. „Nadzieja”.


Nadzieja

Nie mów, że wszystko już stracone.
Nie mów, że nie ma dokąd iść.
Jeżeli chcesz na drugą stronę - dotrzesz dziś.

Chmury wiszące nad twą głową
pod stopami możesz mieć.
Wystarczy sił zmokniętym skrzydłom.
Nie bój się.

Jeszcze chwila, jeszcze wyżej.
Światła bliżej.
Na drugą stronę nocy.
Na drugą stronę chmur.

Nadzieja - ten nie gasnący blask.
To niebo, co zamieszkało w nas.
Nadzieja - ten nie gasnący blask.
To niebo, co zamieszkało w nas.

W jego spojrzeniu pocieszenie.
Na Jego słowo milknie sztorm.
Uzdrawiająca moc w dotyku Jego rąk.

Ten, który prosi otrzymuje.
Ten, który szuka znajdzie cel.
Odważnie pukaj do tych drzwi - otworzą się.

Jeszcze chwila, jeszcze dalej.
Wciąż wytrwale.
Na drugą stronę nocy.
Na drugą stronę chmur.
Nadzieja - ten niegasnący blask.

To niebo, co zamieszkało w nas.
Nadzieja - ten niegasnący blask.
To niebo, co zamieszkało w nas.

On tak wielki w nas tak małych.
Chrystus Pan – nadzieja chwały.
On tak wielki w nas tak małych.
Chrystus Pan – nadzieja chwały.

Nadzieja - ten nie gasnący blask.
To niebo, co zamieszkało w nas.
Nadzieja - ten nie gasnący blask.
To niebo, co zamieszkało w nas.

Muzyczne Memo


Powtórz dźwięki według podanego wzoru.
Powodzenia!

Rozpocznij grę »

Poćwicz piosenkę pt. „Marzenia się spełnianią.”


Marzenia się spełniają

Marzenia się spełniają
Tylko stale, stale myśl o nich myśl.
Wszystko, co tylko chcesz
Może się zdarzyć dziś!

Marzenia się spełniają
Tylko mocno, mocno, mocno w nie wierz
Ściskaj kciuki co sił, oczy zamknij też.

Marzenia, marzenia, marzenia.

Dokąd biegną sny, gdy mija noc?
Gdzie czekają, aż je znajdzie ktoś?
U-uuu - czy w prawdę się zmieniają?

Zamknij oczy i do siedmiu licz
Raz na jakiś czas, więc może dziś
U-uuu - marzenia się spełniają!

Marzenia się spełniają
Tylko stale, stale myśl o nich myśl.
Wszystko, co tylko chcesz
Może się zdarzyć dziś!

Marzenia się spełniają
Tylko mocno, mocno, mocno w nie wierz.
Ściskaj kciuki co sił, oczy zamknij też.

Marzenia, marzenia, marzenia.
To nie ważne ile liczysz lat.
Każdy przecież ma swych marzeń świat.
U-uuu - sny tajemnice znają.

To nie żaden wstyd uwierzyć raz,
że czarodziej sfrunie prosto z gwiazd.
U-uuu - marzenia się spełniają!

Marzenia się spełniają
Tylko stale, stale myśl o nich myśl.
Wszystko, co tylko chcesz
Może się zdarzyć dziś!

Marzenia się spełniają
Tylko mocno, mocno, mocno w nie wierz.
Ściskaj kciuki co sił, oczy zamknij też.

Usiądź obok mnie i uwierz, że chcieć to móc,
choć wszyscy to już znają.
Usiądź obok mnie i razem znów
sprawmy, że naprawdę chcieć to móc.

Bo marzenia się spełniają
Tylko stale, stale myśl o nich myśl.
Wszystko, co tylko chcesz
Może się zdarzyć dziś!

Marzenia się spełniają
Tylko mocno, mocno, mocno w nie wierz
Ściskaj kciuki co sił, oczy zamknij też.

Posłuchaj i zagraj na cymbałkach wskazane dźwięki.
Powodzenia!

Rozpocznij grę »

Poćwicz piosenkę pt.„Idę sobie”.


Idę sobie

Idę sobie i patrzę, co za dziwny świat
O mój Boże - chyba ze mną coś nie tak
To nie koncert, a jednak śpiewam głośno
Chociaż ludzie dziwnie patrzą
Pewnie dziwnie myślą o mnie!

Nie potrafię przestać tańczyć, co za dzień
O mój Boże - chcę powiedzieć: „kocham Cię!”
Tak mi dobrze, kiedy wiem, że JESTEŚ ze mną
Mogę Ci zaśpiewać
Nową zwrotkę - tę poprzednią.

Idę sobie i patrzę, co za dziwny świat
O mój Boże - chyba ze mną coś nie tak
To nie koncert, a jednak śpiewam głośno
Chociaż ludzie dziwnie patrzą
Pewnie dziwnie myślą o mnie!

Nie potrafię przestać tańczyć, co za dzień
O mój Boże - chcę powiedzieć: „kocham Cię!”
Tak mi dobrze, kiedy wiem, że Jesteś ze mną
Mogę Ci zaśpiewać.

To mi wystarczy - nie potrafię przestać tańczyć.
Kawałek nieba - nie potrafię przestać śpiewać.
To mi wystarczy - nie potrafię przestać tańczyć.
Nie potrafię przestać – nie,
Nie potrafię przestać – nie, nie, nie.
Choćbym nawet szedł doliną ciemną,
Nie przestraszę się, bo Jesteś ze mną.
Choćbym nawet szedł doliną ciemną,
Nie przestraszę się, bo Jesteś ze mną.

To mi wystarczy - nie potrafię przestać tańczyć.
Kawałek nieba - nie potrafię przestać śpiewać.
To mi wystarczy - nie potrafię przestać tańczyć.
Nie potrafię przestać – nie,
Nie potrafię przestać – nie, nie, nie.

To mi wystarczy - nie potrafię przestać tańczyć.
Kawałek nieba - nie potrafię przestać śpiewać.
To mi wystarczy - nie potrafię przestać tańczyć.
Nie potrafię przestać – nie,
Nie potrafię przestać – nie, nie, nie.

 

Niepubliczne Szkoły Specjalne
ul. Wiejska 9
57-450 Ludwikowice Kłodzkie
tel./fax (074) 871 67 15
nsps@poczta.onet.pl